تبدیل به تخت فولادی – ایسنا

[ad_1]

ایسنا/ اصفهان اولین تور اصفهان شناسی و معماران بنیاد گذر امروز پنجشنبه 13 فروردین با بررسی قبرستان تاریخی تخت فولاد اصفهان برگزار شد.

معماری ستون ها و مقبره های بابرکن الدین، خوانساری، مادر شاهزاده، بختیاری، میرفندرسکی و خاتون آبادی از جمله آثاری است که در این بازدید مورد بررسی قرار گرفته است. محمد فاتحی راهنمای تخت فولاد شناسی و راهنمای این بازدید گفت: هنر مجسمه سازی، نقاشی، سنگ تراشی، گچبری و خوشنویسی با پوشش تمامی خطوط اعم از سنگ تراشی، خط نستعلیق و … یکی از عناصر معماری در گورستان تاریخی تخت فولاد قابل مشاهده است.

وی به روایتی از جلال الدین همایی درباره نام تخت فولاد اشاره می کند و ادامه می دهد: قوی ترین استدلال در این زمینه را استاد همایی در کتاب خود آورده است. به گفته وی کلمه لاد به معنای عمارت و ساختمان است. به گفته وی، قبل از ساختن پل خواجو، پل دیگری به جای آن و از سنگ بود که روی تخت چوبی قرار داشت و به آن تخته پل می گفتند. مردم در حال عبور از رودخانه به سمت بستر فولادی از روی پل عبور می کردند. از این رو این ناحیه به تخته فولادی نیز معروف است. البته مورخان دیگری نیز نام های غیر معمولی را که افسانه هستند، آورده اند.

به گفته فاتحی، تخت فولادی حدود یکصد و بیست قفسه داشت و هر پایه به نام یک دانشمند یا متدین نامگذاری شده بود.

وی در خصوص شخصیت بابا رکن الدین افزود: این بنا تنها بنای پنج ضلعی اصفهان است که به دلیل کاهش یکنواختی هر ضلع با گنبد تزئین شده و با پلاستیک کاشی کاری شده است. در ضلع شمالی ایوان، کتیبه صفوی به خط ثلث و همچنین علامت عدد وجود دارد. گنبد این بنا دارای دو پوسته است و در داخل مقبره چله خانه یا سردابی که یکی از چهار چله خانه این گورستان است قرار دارد.

وی افزود: در این سرداب دست خطی از شیخ بهایی وجود دارد که به دلیل عدم توجه آسیب دیده و محو شده است.

این کارشناس با بیان اینکه کتیبه هایی بر روی سنگ قبرهای این محوطه آرامگاهی وجود دارد، گفت: نقوش انسان، گیاه، جانور، در و محراب برخی با تعابیر ادبی و عرفان و برخی دیگر جنبه تزئینی دارند. این منطقه. همچنین در ورودی. پنجره های شیب دار، نیمه طاق و مشبک بابکان الدین از آجر لعابدار دیده می شود که برای تامین نور برای تکیه دادن نصب شده اند. همچنین کتیبه ای به رنگ سفید یک سوم در زمینه آبی به قلم محمد صالح اصفهانی خوشنویس صفوی وجود دارد.

به گفته وی: گنبد از خارج به شکل پنج ضلعی و خود گنبد دارای 12 ضلع و دارای پنج ستون در داخل است. این بخش دارای تزیینات گچی و نقاشی های دوره قاجاریه است که متاسفانه امروزه از بین رفته است.

فاتحی همچنین درباره معماری تکیه خوانساری می گوید: این وابستگی مربوط به دوره صفویه است. ورودی نیم طاق با گچ مقرنس کاری شده و طاق با خطوط ساختمانی تزئین شده است. در تصاویر دوره قاجار در ایوان این ستون، یک روسی با گره زیبا وجود دارد که امروزه از بین رفته است.

وی ادامه داد: بقعه مانند یک آلاچیق است، غرفه ای که در فضایی مفرح با گنبدی 16 ضلعی ساخته شده است. گنبد دارای دو پوسته است و با خط بنایی و ستاره ای هشت ضلعی تزئین شده است. قرار است در داخل خوانساری پلان مربع باشد، اما چهار اتاق یک طبقه در چهار گوشه پلان ساخته شده که اتاق ها را چهار طبقه می کند. فلات های شرقی، غربی و شمالی همه دارای طاق نما هستند و در فلات جنوبی ایوان به داخل مقبره رفته و عمق بیشتری دارد.

به گفته وی، گنبد 16 ضلعی بیرون و گنبد دوار داخلی که دارای تزئینات گچبری و طناب های آویزان بر طاق چهار ردیفه است، همگی آسیب دیده و از بین رفته اند.

فاتحی خاطرنشان کرد: این یکی از معدود جا تختی استیل است که با نقاشی تزئین شده است. در فلات شمالی و شرقی مجسمه های حضرت علی و مجسمه های فرشتگان، خورشید و مجسمه های حضرت ابوالفضل به نمایش گذاشته شده است. نقاشی این آرامگاه مربوط به دوره پهلوی و اثر سید حسین رشتیان است اما معمار بنا مشخص نیست. البته این بقعه دارای گچ بری، هندسه و خط نیز می باشد که نام آن مشخص نیست.

فاتحی درباره معماری آرامگاه مادر شاهزاده نیز توضیح داد: بنای این مقبره برخلاف مقبره خوانساری دارای 4 دروازه است و خود بقعه هشت ضلعی و شامل نماد عددی است. اضلاع آن یکی از اضلاع مساوی و منعطف هر ضلع تزیینات روان و گره های هندسی و خط کوفی است. در این بقعه تخت فولادی دیگری وجود دارد. در دهه 80 در این دخمه خط های تاریخی وجود داشت اما شهر این خط ها را نقاشی و از بین برد.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.