رتبه بالا در شاخص های مالکیت فکری و پراکندگی اقتصادی / 12 چالش داخلی وجود دارد

[ad_1]

اگرچه ایران در بسیاری از زمینه‌های مالکیت فکری رتبه بالایی در جهان دارد، اما به دلیل ۱۲ چالش از جمله رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران، وجود شکاف عمیق فناوری بین ایران و کشورهای توسعه‌یافته و وابستگی صنایع داخلی به واردات. فناوری و وجود ضعف‌های ساختاری، به‌ویژه ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت، موجب شده است که اقتصاد کشور به دلیل عدم اعمال نوآوری‌ها در صنعت، در وضعیت ضعیفی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در طول دو قرن اخیر، فناوری دستخوش تغییرات بسیاری شده است و زندگی مردم نیز دستخوش تغییرات بزرگ و کوچک بسیاری شده است. زیرا این نوآوری ها ضمن ایجاد تغییرات غیرقابل پیش بینی در کیفیت زندگی افراد، طول عمر انسان را افزایش داده است.

تسریع در تکامل سریع فناوری و استفاده از آن برای حل چالش‌های جهانی، جریان اصلی دنیای امروز است و واضح است که مالکیت معنوی به عنوان زیرساختی ضروری در اکوسیستم نوآوری و فناوری، نقشی بی‌بدیل در این حوزه ایفا می‌کند.

احساس ضرورت سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به رویدادی در سال 1873 برمی گردد، امسال نمایشگاهی به نام نمایشگاه بین المللی نوآوری در وین برگزار شد و اکثر مهمانان به دلیل نگرانی در این مراسم شرکت نکردند. در مورد سرقت مالکیت معنوی و عدم وجود راه حل بین المللی برای حمایت از کار آنها؛ با این رویداد و با تلاش کارشناسان، 10 سال بعد، کنوانسیون پاریس برای اولین بار در سال 1883 برای حفاظت از مالکیت معنوی متولد شد و کشورهای عضو یک آژانس مدیریتی را در سطح بین المللی برای دستیابی به اهداف مرتبط تأسیس کردند.

با این اقدامات، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 1970 تأسیس شد.

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد (حقوق مالکیت معنوی) افراد حق دارند از منافع مادی و معنوی ناشی از تولیدات علمی، ادبی و هنری حمایت کنند و در حقوق مالکیت معنوی، مانند سایر حقوق مالکیت، از حقوق بازرگانی بهره مند شوند. اراده و کپی رایت از منفعت کار یا سرمایه خود بهره مند می شوند.

ادامه این تلاش ها منجر به انتشار این آمار در زمینه مالکیت فکری شد که در آن کشورها بر اساس تعداد پتنت ها، علائم تجاری و سایر اشکال مالکیت فکری رتبه بندی شدند.

شاخص جهانی نوآوری یکی دیگر از گزارش های سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که کشورها را از نظر نوآوری رتبه بندی می کند.

مالکیت فکری مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که برای حفاظت از فعالیت‌ها و فرآورده‌های اندیشه، خلاقیت و ابتکار در نظر گرفته شده است و از این حیث مجموعه‌ای از حقوق مادی با زمان محدود و حقوق معنوی دائمی به پدیدآورنده آن اعطا می‌شود. از دیدگاه مدیریت مالی، دارایی ها به دو قسمت مشهود و نامشهود تقسیم می شوند.

گزارش شاخص مالکیت فکری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که توسط کشورها منتشر می‌شود، زیرا تعدادی از سازمان‌ها و مؤسسات آماری در این گزارش منتشر می‌کنند. پیگیری و شناسایی شدند تا چالش ها و نقاط ضعف خود را در این معیارها شناسایی کنند و بر این اساس تلاش می کنند سال آینده در رتبه های بالاتر قرار گیرند.

شاخص مالکیت فکری شامل مواردی مانند «علائم تجاری»، «اختراعات»، «طرح‌های صنعتی»، «حفاظت از گیاهان» و «نشانه‌های جغرافیایی» است که بر اساس تحلیل 180 اداره ملی، ملی و منطقه‌ای مالکیت معنوی انجام شده است. بررسی و منتشر خواهد شد.

گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی 2021

چین، ایالات متحده و ژاپن سه نفر از رهبران جهان در مالکیت معنوی هستند که برنامه هایی برای حوزه های مختلف مالکیت معنوی مانند علائم تجاری، علائم تجاری، طرح ها، طرح های صنعتی و ثبت اختراع دارند. به همین دلیل کشوری مانند چین به قدرت اول جهان تبدیل شد.

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراع ایران در گفت وگو با ایسنا، وی با اشاره به گزارش جزئیات رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت فکری 2021، خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران رتبه 21 ثبت اختراع، رتبه سوم در علائم تجاری و طرح ها، صنعت شامل اپلیکیشن ها و دستگاه های نوآورانه را به خود اختصاص داده است. ایران از نظر مالکیت معنوی در رتبه یازدهم جهان قرار دارد.

ثبت علامت تجاری

محمدی کوشکی با اشاره به وضعیت جهانی ایران در زمینه ثبت علائم تجاری گفت: ایران در یک سال اخیر با ثبت 541 هزار و 750 ثبت علامت تجاری رتبه سوم جهان را کسب کرده است و رشد برند در سال 2020 بسیار خوب است.

وی با تاکید بر اینکه این رتبه‌بندی شامل تعداد درخواست‌های علامت تجاری از تمامی شرکت‌های ایرانی است، خاطرنشان کرد: این شاخص شامل برندها و محصولات تولیدی مانند عروسک یا لیوان‌هایی است که برای اولین بار توسط شرکت‌ها تولید می‌شود.

محمدی کوشکی افزود: چین با 9 میلیون و 35 هزار درخواست در صدر جهان قرار گرفت. بسیاری از پیشرفت های جهانی در ثبت علامت تجاری در چین بوده است و این عدد نشان دهنده تعداد زیاد استارت آپ ها در این کشور است، در حالی که چین یکی از اولین کشورهایی بود که این تعداد را به ثبت رساند.تعداد زیادی برند در دفاتر ملی و بین المللی تحویل داده شد.

وی ثبت علامت تجاری را عاملی برای موفقیت استارت آپ ها می داند و خاطرنشان می کند: رتبه دوم در شاخص ثبت علامت تجاری از آمریکا با 780 هزار نشان و پس از آن ایران است.

محمدی کوشکی، با 438 هزار و 511 درخواست علامت تجاری در رتبه چهارم اداره ثبت اختراعات اروپا در جهان قرار گرفت و می افزاید: در مجموع در سال 2020 درخواست های علامت تجاری 19.3 درصد افزایش داشته و سطح رشد ایران در این شاخص 1.19 درصد است.

به گفته وی، ایران در سال 2019، 554 هزار و 925 تابلو را به ثبت رسانده است.

وی نرخ رشد علائم تجاری در سال 2020 را 3.19 درصد عنوان کرد و گفت: 2.17 میلیون درخواست علامت تجاری در جهان وجود دارد که چین رتبه اول را دارد.

رتبه بالا در شاخص های مالکیت فکری و پراکندگی اقتصادی / 12 چالش داخلی وجود دارد

ایران با مجموع سه شاخص (علامت تجاری، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی)، رتبه ایران در رتبه هشتم جهان و چین و آمریکا رتبه سوم ثبت علامت تجاری و یازدهم ثبت طرح صنعتی در جهان را دارد. و ژاپن نیز به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

ثبت گونه های گیاهی

متاسفانه اطلاعاتی در مورد ایران در این شاخص ارائه نشده است، در حالی که ایران دارای گونه های گیاهی بسیار متنوعی است، بنابراین در این کشور چندین گونه گیاهی و گلی وجود دارد که فقط در تایلند یافت می شود.ایران. ما می توانیم با شناسایی گونه های گیاهی دارو را استخراج کنیم، بنابراین ثبت گونه های گیاهی بسیار مهم است.

رتبه ایران در شاخص تولید مالکیت فکری بر اساس تولید ناخالص داخلی

رئیس تیم ثبت اختراعات ایران گفت: بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی دانشگاه ها، ایران در بین 10 کشور دارای بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع دائمی قرار دارد. رتبه بندی کشورها در این شاخص به شرح زیر است:

رتبه بالا در شاخص های مالکیت فکری و پراکندگی اقتصادی / 12 چالش داخلی وجود دارد

در صنعت IT اعم از پهنای باند، سرعت اینترنت، … ایران رتبه 50 دنیا را دارد اما از نظر نوآوری در کسب و کار و تولید فناوری IT رتبه 10 را دارد این نشان دهنده دندان است. ایران از نظر نوآوری و خلاقیت بالاتر از میانگین جهانی است اما از این نوآوری ها در صنعت استفاده نمی شود.

ایران از نظر تعداد مدال های علمی در رتبه دهم جهان قرار دارد، اما چرا با وجود این رتبه بالا وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست، محمدی علت آن را عدم استفاده از نوآوری ها و فناوری های تولید شده در این صنعت می داند و یادآور می شود: دلیل این عدم وجود زیرساخت های مناسب است. یکی از اقدامات در این زمینه استخراج فهرستی از اختراعات مربوط به رشته های مختلف است و از سوی دیگر هر یک از این اختراعات باید به صنایع مربوطه نسبت داده شود تا مورد بهره برداری قرار گیرد.

چالش های پیش روی سیستم مالکیت فکری داخلی به شرح زیر است:

ردیف چالش های کشور در زمینه مالکیت معنوی
اولین کیفیت پایین ارزیابی و ممیزی برنامه IP
مشکل در دادرسی و پیگرد قانونی نقض حقوق مالکیت معنوی
3 کیفیت پایین قوانین فعلی مالکیت فکری
4 آموزش و مهارت ناکافی در ساختار حاکمیت IPR
5 آگاهی پایین کاربران IP (دانشگاه ها، محققان، شرکت ها و غیره)
6 ناکارآمدی بازار مالکیت فکری و انتقال حق امتیاز داخلی
7 رقابت کوچک در بازار مالکیت فکری در ایران
8 تسلط رویکردهای حقوقی و قضایی به مالکیت فکری در ایران و نه به عنوان بخش مهمی از نظام ملی نوآوری.
9 استقلال بخش مهمی از نظام مالکیت فکری از نظام ملی نوآوری (اجرایی و قضایی)
ده وجود شکاف عمیق تکنولوژیک بین ایران و کشورهای پیشرفته و وابستگی صنایع داخلی به فناوری وارداتی.
ضعف های ساختاری به ویژه ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت وجود دارد
12 بخش خصوصی از تحقیق، توسعه و نوآوری ناتوان است

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.