نیازهای سلامت روان سالمندان

[ad_1]

در منشور سازمان جهانی بهداشت، سلامت به معنای وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است. از آنجایی که حفظ سلامت روان در سالمندان بسیار مهم و اساسی است، در این راستا، سالمندان باید آنچه را که برای دستیابی به سلامت روان ضروری است، در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، سالمندی مرحله ای از زندگی است که فرد می تواند تجربیات خود را به نسل های دیگر منتقل کند. پیری با خرد مرتبط است و بسیاری از سالمندان توانایی های شناختی و فیزیکی خود را تا حد قابل توجهی حفظ می کنند.

اگر چه زوال طبیعی اندام ها و اندام ها در سنین بالا باعث تغییر در ظاهر و افزایش میزان بیماری می شود، اما اگر فرد به ورزش منظم، تغذیه سالم، استراحت کافی، مراقبت های پزشکی پیشگیرانه، فعالیت های مذهبی توجه کند. و روابط اجتماعی، در سنین بالا افراد از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خوبی برخوردار خواهند شد.

مهم نیست افراد در چه سنی هستند، بلکه فقط باید به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشند تا در سال های آخر زندگی سالم تر و فعال تر باشند. البته سلامتی محدود به بدن نیست; سلامت جسمانی در سالمندان کلید سلامت روان است و سلامت روان در دوران سالمندی بستگی زیادی به نحوه مقابله بدن با تغییرات در این دوره دارد.

سازمان جهانی بهداشت با هدف دستیابی به بالاترین سطح ممکن سلامت برای همه مردم جهان، در منشور خود به صراحت تعریف سلامت را اینگونه بیان می کند: «سلامت به معنای کل رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است، نه صرفا عدم وجود بیماری یا ناتوانی».

بر اساس این تعریف، فرد دارای سلامت روان «توانایی‌های خود را می‌شناسد، می‌تواند با استرس‌های روزمره کنار بیاید و در جامعه مشارکت داشته باشد و به نحوی سازنده و سازنده در آن کار کند».

موارد ضروری برای سلامت روان

برای سلامت روانی، بهتر است کارهای خاصی انجام دهید و از اعمال خاصی اجتناب کنید:

از مصرف دخانیات، قلیان و مواد مخدر خودداری کنید.

به حرکت توجه کنید و به اندازه کافی ورزش کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید.

ارتباطات اجتماعی خوب

استرس خود را کاهش دهید.

با هیچ دارویی خوددرمانی نکنید.

نکات مفید برای سلامت روان در سالمندان

استراحت کافی؛ به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید تا به آرامش ذهن شما کمک کند. سعی کنید هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. 30 تا 40 دقیقه چرت زدن علاوه بر خوابیدن در شب، برای آرامش و افزایش انرژی نیز بسیار مفید است.

فعالیت بدنی

ورزش منظم فواید زیادی برای بدن به همراه دارد و بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا، افزایش چربی خون و غیره را کاهش می دهد. فعالیت بدنی منظم و ملایم مانند 30 دقیقه پیاده روی در روز باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی، کاهش میزان پوکی استخوان و بهبود عملکرد سیستم تنفسی، بهبود جریان خون، حفظ وزن و تناسب اندام، انرژی ایده آل و در نهایت احساس آرامش جسمی و روحی می شود. هیچ تبدیل می شود.

تمرینات مغز را فراموش نکنید

اضطراب، استرس و فشار در زندگی پرمشغله امروزی می تواند باعث مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای جلوگیری از اضطراب، می توانید با حل تعداد زیادی تخته و پازل ذهن را درگیر کنید.

فعالیت هایی که همزمان مغز و دست ها را درگیر می کند مانند شطرنج مفید است. با مطالعه کتاب های آموزنده و متنوع، دانش عمومی خود را افزایش دهید. برای فرزندان خود داستان بخوانید و به آنها در انجام تکالیف کمک کنید. با یادگیری مداوم ذهن خود را سالم نگه دارید. در صورت امکان در کلاس های مختلف ثبت نام کنید. کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند را یاد بگیرید و از طریق آنها با دوستان و آشنایان در ارتباط باشید.

در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

حفظ روابط اجتماعی؛ حمایت از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده، عزیزان و همکاران که به حفظ سلامت روان کمک می کند. آنها علائم بیماری آلزایمر را دارند، بنابراین افراد مسن باید این روابط را حفظ کنند. فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و مشارکت در گروه های مختلف کمک زیادی به سلامت روان سالمندان می کند.

ارتباطات اجتماعی خود را تا حد امکان حفظ کنید، زیرا انزوا افراد را مستعد افسردگی می کند.

سلامت جسمانی خود را به طور منظم با مراجعه به پزشک بررسی کنید.

سیگار و الکل را فراموش کنید.

داشتن رژیم غذایی مناسب؛ کاهش مصرف نمک و عدم مصرف چربی های جامد، حفظ وزن سالم، استفاده از تمامی گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه و لبنیات نقش موثری در حفظ سلامت سالمندان سالم دارد.

علائم افسردگی و اضطراب را بشناسید؛ احساس نوسانات خلقی، کاهش انرژی، کاهش علاقه به فعالیت های روزانه، احساس گناه، احساس بی ارزشی، تنهایی، اضطراب و عصبی بودن، کاهش خواب و اشتها و کاهش وزن. به یاد داشته باشید که بسیاری از شکایات فیزیکی را با روانپزشک خود در میان بگذارید.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.