کرونا و روابط بین الملل محققان

[ad_1]

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌های کرونا گفت: در این حوزه آنچه از نظر فیزیکی لازم است از بین رفته است. به عنوان مثال حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانه ها و آزمایشگاه ها با چالش کرونا مواجه شده است. علاوه بر این، فرصت‌های پژوهشی متقابلی که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می‌روند یا محققان و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می‌آیند تقریباً متوقف می‌شود. اما تعداد جلسات و سمینارهای بین المللی مجازی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در گفت وگو با ایسنا، وی در خصوص تاثیر کرونا بر کمیت و کیفیت تحقیقات انجام شده در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کرونا طبیعی افق‌های جدید و فرصت‌های جدیدی را در حوزه پژوهشی در یک جا ایجاد کرده است، اما چالش‌هایی نیز ایجاد می‌شود. در برخی مناطق.”

وی به ایجاد بسته های تحقیقاتی در دانشگاه علامه اشاره کرد و افزود: در دوران اپیدمی هاله در سال های 1399 و 1400 سه بسته تحقیقاتی مرتبط با هاله ها در دانشگاه علامه طباطبایی و در چارچوب طرح های پژوهشی، نشست های علمی، کرسی های توسعه یافته، مشکلات شناسایی شد. . جلسه حل شد و … عمل انجام شد. به خصوص در اوایل سال 1378 که بررسی موضوع کرونا ضروری بود و سیاست کلی کشور در این راستا بود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: علاوه بر این، وزارت علوم نیز مشارکت دانشگاه ها را برای ارائه راهکار برای مقابله با کرونا می طلبد که ذاتا بخشی از فعالیت پژوهشی را می طلبد و می توان گفت تاثیرگذار است. بعلاوه؛ برگزاری نشست‌ها و سمینارهای مجازی از دیگر فرصت‌های تحقیقاتی کرونا است.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌های کرونا گفت: در این حوزه آنچه از نظر فیزیکی لازم است از بین رفته است. به عنوان مثال حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانه ها و آزمایشگاه ها با چالش کرونا مواجه شده است. علاوه بر این، فرصت‌های پژوهشی متقابلی که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می‌روند یا محققان و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می‌آیند تقریباً متوقف می‌شود. اما تعداد جلسات و سمینارهای بین المللی مجازی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

او گفت که کرونا بر مطالعه تأثیری نداشته است. در عوض، شکل خود را تغییر داد و یادآور شد که مثلاً جلسات دفاع تعطیل نمی‌شد و انتشار مقالات پژوهشی غیرقابل توقف بود. با این حال، معلمان و دانش آموزان باید تکالیف خود را انجام دهند. برخی از مطالعاتی که نیاز به کار میدانی و مطالعات آزمایشگاهی داشتند ممکن است مشکلاتی داشته باشند و این مشکلات با استفاده از روش های جدید مانند پرسشنامه مجازی جبران شده است.

بودجه دو برابری برای روابط جامعه و صنعت

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اقدامات انجام شده در سال 1400 در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از اقداماتی که در سال 1400 انجام شد تلاش برای تقویت ارتباط با جامعه و صنعت بود، اما بودجه ای که در این زمینه مطرح می شود، نیست. بسیار بزرگ.” اما نسبت به سال های گذشته تقریبا دو برابر شده است.

وی ادامه داد: همچنین 25 جلسه برای رسیدگی به مشکلات کشور با حضور نمایندگان سازمان های ذیربط برگزار شد. حدود 70 درصد از یادداشت های دانشگاه در حال حاضر اجرایی شده است.

دهقانی فیروزآبادی به صعود دانشگاه در سطح کشوری اشاره می کند و می گوید: در سطح بین المللی نسبت به سال های گذشته موفقیت هایی داشته ایم اما بزرگترین دستاورد رتبه کشوری و دانشگاهی است که مدرسه علامه رتبه نهم کشوری را کسب کرد. “

وی به راه اندازی مراکز رشد و نوآوری در رشته های علوم اجتماعی و مدیریت و حسابداری دانشگاه اشاره می کند و می افزاید: علاوه بر این تعداد شرکت های مستقر در هاب ها افزایش یافته و رشد و نوآوری دانشگاه افزایش یافته است.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه با اشاره به میزبانی 200 سمینار آموزشی و انتشار 84 عنوان کتاب در این دانشگاه، گفت: از مجموع 58 فصلنامه دانشگاه، 36 مجله توسط معاونت علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و برای ارتقای رتبه آنها تلاش شده است. همچنین 10 مقاله دانشگاه علامه جزو پراستنادترین ها و برخی از اعضای هیات علمی آن جزو پراستنادترین پژوهشگران داخلی و بین المللی بوده اند.

وی ادامه داد: بخشی از تلاش‌های دانشگاه علامه طباطبایی از مهرماه به ایجاد طرح پژوهشی راهبردی دانشگاه در سال‌های 1400 و 1405 و در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه انسانی و توسعه انسانی، ادبیات، تولید ثروت مبتنی بر علم، بین‌المللی‌سازی و دیپلماسی اختصاص یافته است. و نوآوری علم، ترویج علم، «وضعیت علم و فناوری در اولویت است و امیدواریم با حضور اساتید این برنامه رشد و اجرا شود.

طرح استخدام دانشگاه علامه طباطبایی

دهقانی فیروزآبادی درباره تعداد مقالات دانشگاه علامه در سال 1400 توضیح می دهد: در سامانه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری دانشگاه، نزدیک به هزار مقاله ثبت شده و نزدیک به 300 مقاله در پایگاه اطلاعاتی معتبر بین المللی Scopus و WOS قرار دارد. همچنین 50 درصد از این مقالات و حدود 500 مورد از آنها مقاله واقعی هستند.

وی با اشاره به تعداد طرح های پژوهشی کارفرمایی در این دانشگاه گفت: در مجموع 53 طرح پژوهشی کارفرمایی و 36 طرح در دانشگاه داریم که حدود 70 درصد آن به حل مشکلاتی مانند کرونا اختصاص دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه می گوید: یکی از اولویت ها و سیاست های دانشگاه تولید ثروت از علم و تقویت و توسعه ارتباط با جامعه و صنعت است که می توانیم این امر را محقق کنیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.