گردشگران در قم قدیم

[ad_1]

ایسنا/ قم یک کارشناس اجتماعی در گفت وگویی درباره دستفروشان قم قدیم توضیح می دهد.

سید محسن محسنی در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از آثار قم که در دوره قاجار فعال بوده است، در جزوات آن زمان به ویژه در جزوه جمعیت ذکر شده است، اظهار کرد: همانطور که بیان شد، نگارش در این مجلدات به ویژه در جزوه های آن زمان آمده است. جابجایی در دوره قاجار در کار اتفاق نمی افتد.

وی افزود: پس از آغاز دوره نوسازی و نوسازی در ایران از جمله قم در حدود سال 1309 خورشیدی توسط رضاشاه، رشد اشتغال در این دوران شدت گرفت.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه تغییر شغل می تواند نشانه نوعی تغییر در جامعه باشد، می گوید: به عنوان مثال، افزایش کنونی مغازه های پذیرایی و آشپزخانه های عمومی ممکن است نشانه بی میلی دختران و زنان به تهیه غذا در خانه یا تهیه غذا باشد. حضور بیشتری در جامعه داشته باشند.

وی افزود: افزایش غیرعادی کافی شاپ ها و کافه های موجود در قم در مدت زمان کوتاهی نشان دهنده تغییر ذائقه یا تمایل به تنوع زیاد نوشیدنی ها یا غذاها نیست که می تواند نشانه تغییر رفتار باشد. یا تغییر نگرش اجتماعی در طبقات یا طبقات مختلف.» از جامعه تعبیر می شود.

محسنی با اشاره به اینکه دستفروشان یکی از دستفروشان قدیمی قم هستند، گفت: همچنان در سطح شهر و نقاط مختلف به سبک جدید دستفروشان را می بینیم اما در قسمت هی به دستفروشان قدیمی می پردازیم.

وی با بیان اینکه قطب دستفروشان و زائرین سابق قم در قبرستان یا تقریباً همان کوچه ننه عباس قم است، خاطرنشان کرد: دستفروشان نیز در همین مکان قرار دارند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه البته در آن زمان برخی از مغازه داران نیز مغازه داشتند، خاطرنشان می کند: عمدتاً آش رشته و آش جو می فروختند که معروف ترین آنها را می توان «کل عبدالله» نامید.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: با وجود اینکه دستفروشان مغازه ندارند اما جایگاه آنها همیشه ثابت است.

وی با بیان اینکه دستفروشان پس از بازسازی اطراف حرم به تدریج قبرستان را ترک کردند، یادآور شد: سه یا چهار نفر از آنها که گمان می رفت از اهالی محل و از بستگان سرلشکر عبدالله باشند به کوچه مجاور میدان نو که اکنون مشخص است رفته بودند. به عنوان کوچه تونل رسماً با نام حایری هجرت کردند و با گرفتن دکان و تغییر شغل، چلو خورشتی را افتتاح کردند و سپس به تدریج سایر چلو خورشتی ها نیز به آنها پیوستند و امروزه یکی از نشانه های قم محسوب می شود.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.