۵ نکته ساده روانشناسی در طراحی سایت

۵ نکته ساده روانشناسی در طراحی سایت

روانشناسی

رعایت بعضی از نکات ساده روانشناسی در طراحی سایت موجب اثر مثبت بر کارکرد و بازدهی سایت می شه. تشخیص راه دیداری بازدیدکنندگان سایت و چیزای مورد علاقه اونا می تونه روش هدف دار مشخصی رو واسه طراحان مشخص کنه، هم اینکه داشتن اطلاعات کافی از روانشناسی رنگا هم می تونه به بهتر شدن جلب توجه کاربران سایت و افزایش تعداد اعضای سایت، تماسا، خریدها و … کمک کنه. به طور خلاصه به کار گیری روانشناسی در طراحی سایت می تونه موجب افزایش مشارکت کاربران و اندازه تبدیل سایت شه که در ادامه به ۵ مورد اون می پردازیم.

۱. جلب اعتماد کاربران سایت

امروزه تجربه کاربران اینترنت از بازدید سایتا زیاد شده و خیلی از اونا اگه به سایتی اعتماد نکنن، هیچ کاری انجام نمی دن و حتی ممکنه خیلی سریعً از اون خارج شن. پس یکی از مهم ترین مسائلی که یه شرکت باید روی اون متمرکز شه، ایجاد اجزاییه که حس اعتماد رو به بازدیدکنندگان سایت القا کنه. این اجزای طراحی سایت عبارتند از:

بازدید سایت

  • لوگو شرکت و رنگ سازمانی
  • دسترسی آسون به صفحات مهم سایت با منویی منظم در صفحه اصلی سایت
  •  نشانی و اطلاعات تماس شرکت به همراه گواهینامه ها و افتخارات
  • دسترسی سریع به صفحه “تماس با ما” یا “درباره ما”
  • به کار گیری تیترهای روشن و مناسب که مشخص کننده هدف هر صفحه باشه و …

در آخر یکی از اجزایی که وجود اون در صفحه اصلی سایت واسه جلب اعتماد بازدیدکنندگان لازمه، بخش “مشتریان ما ” هستش که به طور واقعی نشون میده شما تا الان با چه شرکتایی کار کردین و سطح کیفیت اجناس و خدماتتون در چه حدیه. همه اجزای گفته شده باید به شکلی کنار هم قرار گیرند که حس اعتماد کاربران رو زیاد کرده و تاثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان بزاره.

۲. اهمیت برندینگ

برندینگ یکی از چند تا نکته مهم در کاربرد روانشناسی واسه طراحی سایته. ثبات در طراحی هم عامل مهم دیگه ایه که بیشتر وقتا (مخصوصاً در سایت کار و کاسبیای کوچیک) ندیده گرفته می شه. رنگ لوگو شرکت مهمه و باید در ترکیب رنگی طراحی سایت حتی به طور جزئی مانند رنگ آیکونا یا لینکا مورد استفاده قرار بگیره. هم اینکه رنگایی که در طراحی سایت استفاده می شه باید کنتراست خوبی با همدیگه داشته باشن تا بازدیدکننده به راحتی بتونه اونا رو بخونه.

لوگوی شرکت شما باید علاوه بر هدر سایت در جاهای دیگری مانند صفحه  “تماس با ما” و “درباره ما” هم نشون داده شه. دلیل این کارا بالاتر از ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت بوده و هدف اصلی اون ایجاد یادآوری بهتر برند شما در آینده س. این نکته یکی از حقایق قبول شده در دنیای بازاریابیه، و هر چقدر افراد لوگو یا برند یه شرکت رو بیشتر به خاطر داشته باشن، وقتی که میخوان خریدی در اون زمینه بکنن تمایل بیشتری به خرید از اون برند خاص دارن. پس نمایش لوگو و تلاش واسه بهبود برندینگ شرکت تون باعث می شه تو ذهن بازدیدکنندگان سایت بمونین.

خیلی از طراحان سایت تصاویر لازم واسه سایت خود رو از عکسای استوکی انتخاب می کنن که رابطه ساده ای با موضوع هر صفحه داشته باشه. اما کار بهتر به کار گیری تصاویریه که چندین ملاک رو در نظر گیرد و هم اینکه اشاره ای هم به برند شرکت داشته باشه. مثلا واسه معرفی یه سیستم ایمنی خونگی میشه خیلی راحت تصویر یه قفل یا درب بسته رو نشون داد، در حالی که حالت حرفه ای تر به کار گیری فردیه که در حال به کار گیری سیستم ایمنی خونگی بوده و در کنار تصویر هم به طور ضمنی اشاره ای به لوگو شرکت شده. در واقع به کار گیری آدما در تصاویر واسه انتقال حس اعتماد بسیار مؤثره. البته یکی از اشتباهات عادی سایتای ایرونی در این مورد، به کار گیری عکسای استوک افراد خارجی واسه بیان مفاهیم و انتقال احساساته. ایراد این کار انتقال حس غریبگی و تقلبی بودن به بازدیدکنندگان سایت هستش، پس حتماً از تصاویر مردم ایرونی در سایت خود استفاده کنین.

۴. روانشناسی رنگا

یکی دیگه از نکات روانشناسی در طراحی سایت به کار گیری رنگ مناسبه.  اهمیت روانشناسی رنگا و رعایت اون در طراحی سایت بر کسی پوشیده نیس، و استفاده مناسب از رنگا در طراحی کمک زیادی در انتقال احساسات جور واجور به کاربران سایت می کنه. واسه نمونه:

  • رنگ نارنجی افراد رو تشویق به انجام اقدامات فوری می کنه.
  • رنگ قرمز انرژی افراد رو زیاد می کنه و به اونا احساس فوریت و ضرورت القا می کنه.
  • رنگ زرد توجه افراد رو جلب می کنه و سطح پایینی از اضطراب رو به اونا القا می کنه.
  • اضطراب

  • رنگ آبی اعتماد افراد رو جلب می کنه و به اونا حس امنیت میده.
  • رنگ سبز نشون دهنده پیشرفت، رشد و آرامش هستش.

علاوه بر نکات فوق رنگا کارکرد فرهنگی مختص خود رو هم دارا بوده و ممکنه هر رنگ در کشوری نماد و نشون دهنده حس متفاوتی باشه، واسه مطالعه بیشتر در این مورد به مقاله “روانشناسی رنگا در طراحی سایت” در وبلاگ مراجعه کنین.

۵. به درد بخور بودن محتوای سایت

با تغییر اصول سئو از مباحث تکنیکال به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، اهمیت محتوایی که به کاربران سایت اطلاعات مفیدی ارائه کنه روز به روز زیاد می شه. محتوای با کیفیت علاوه بر پیشرفت رتبه سایت در صفحه یافته های جستجوی گوگل، به دلیل ایجاد ارزش واسه بازدیدکنندگان سایت به اونا حس اعتماد هم منتقل کرده و شما رو به عنوان متخصصی در بخش کاری تون معرفی می کنه. به زبون ساده تر شما با دادن اطلاعات به درد بخور به بازدیدکنندگان سایت به اراده کردن اونا کمک کرده و اونا رو از امتیازات و کیفیت اجناس و خدمات خود با خبر می کنین. تحقیقات نشون میده افراد تمایل بیشتری به خرید از سایتا و شرکتایی دارن که اطلاعات مفیدی در اختیار اونا قرار دادن و خود رو به عنوان متخصصی در بخش کاری شون معرفی کردن.

اراده کردن

میشه در چندین هفته طراحی سایت رو یاد نمی گیرین، اما به کار بردن نکات اصولی روانشناسی، گرافیک، برندینگ و … در طراحی که موجب ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت می شه، نیازمند صرف زمان زیادی بوده و به اندازه تجربه طراحان سایت بستگی داره. با رعایت نکات ساده روانشناسی در طراحی سایت می تونین به طور موثر کاربران زیادی رو به سمت سایت خود جذب کنین و موفقیتای بسیاری به دست بیارین.